week zes

Dag 36

We gaan een lange rit ondernemen naar de watervallen van Iguazú. We zijn langs Cordoba gereden de 2e grootste stad van Argentinië, maar zoals de meeste steden niet erg interessant. Er zijn een paar mooie gebouwen maar die liggen in het centrum dus niet zo makkelijk bereikbaar. We vervolgen de ruta 19 langs San Francisco, Santa Fé en Federal over de groene Pampa, wel mooi maar als je uren hetzelfde ziet ook behoorlijk saai. De wegen zijn oké geasfalteerd met zo af en toe wat hobbels, bijna geheel twee-baans, maar je kunt overal110 km per uur rijden. We zijn gekomen tot San Jaime de la Frontera. De naam is mooier dan de plaats zelf, waar we een familie hotelletje vonden voor de nacht. Bij de buurman Roberto een cervessa gedronken, een aardige en enthousiaste kerel die zijn uiterste best deed om van alles over ons te weten te komen. Hij verzamelde verhalen van passanten in een schrift, in hun eigen taal. Daarom ook maar even in de pen geklommen. We hebben vandaag725 km gereden er rest ons dus nog ongeveer 750 naar Iguazú, naar de beroemde watervallen, die ook gedeeltelijk in Brazilië liggen.

Dag 37

We gaan via Paso de Los Libres, een plaats op het drielandenpunt, Argentinië, Brazilië en Uruguay. Langs de rivier een foto gemaakt van de brug die tevens de grens vormt, aan de overkant ligt de grote Uruguyaanse stad Uruguainana. Maar we willen naar de watervallen dus schieten we snel op. Langs de weg zien we reclameborden voor een mate en thee plantage met daarbij een schitterend natuurreservaat “Las Marias”. Mate is een nationale drank, het is een soort thee. De hele fijne blaadjes worden gedaan in een speciaal bekertje aangelengd met water (misschien ook wat suiker) met een speciaal dubbel lepeltje met gaatjes, slurp je dat zo een beetje op. Het gezelligste hiervan is dat je het aan elkaar doorgeeft! Dit is ons onderweg dus overkomen in een klein supermarktje. Verder kregen we een rondleiding over de plantage en door het reservaat, heel interessant. Geslapen is er in Aristobulo del Valle in een aardig familiehotel ongeveer200 kmvóór Iguazú.

Dag 38

De laatste 200 kmook nog even weggetrapt door een subtropisch heuvellandschap met rode aarde. Aangekomen bij de watervallen bleken wij niet de enige te zijn er zijn enorme parkeerterreinen waar al heel wat auto’s stonden. Binnen verspreiden de mensen zich al snel. We gingen met een treintje en daarna over loopbruggen naar Gargana del Diablo (de keel van de duivel) op het mooiste punt was het wel wat drukker en vooral heel nat! Met veel geweld storten enorme watermassa’s van drie kanten in een gat. Het is moeilijk te beschrijven hoe mooi dit is, fotograferen in dit watergeweld was nog moeilijker, maar er zijn er enkele goed gelukt. Verder zijn er ontzettend veel vlinders die op je lichaam komen zitten om het zout op te likken. Even verderop zijn nog meer wandelpaden. Onder en boven langs de watervallen, echt het 7e natuurwereldwonder. Het is zeker de moeite waard om er 1500 km voor om te rijden. We hebben de hele dag genoten ook van de leuke neusbeertje’s coatis (witsnuitneusbeertjes) heel brutaal proberen ze je eten te roven. In Iguazú een bungalowtje met zwembad gevonden voor de nacht.

Dag 39

Eerst vanmorgen naar het drielandenpunt, bij het samenstromen van twee rivieren komen Brazilië en Paraguay samen met Argentinië. Daarna naar Biocentro Iguazu gegaan. Hier zijn veel dieren uit de omgeving te zien, er is een reptielenhuis en een vlinderkas. Even verderop was een jungle-dierenpark en ga je er op de aanhangwagen van een tractor naar toe. De verblijven van de dieren vielen wat tegen het waren allemaal kooien met veel gaas er voor. Even verderop in het dorp Wanda hebben wij een mineralenmijn bekeken, hier worden halfedelstenen gewonnen. Deze zitten in basaltlagen als grote holle stenen met daarin de mineralen. De stad Posadas waar wij heen op weg waren viel zwaar tegen vuil, vies en druk. Daarom maar verdergegaan om onderdak voor de nacht te zoeken. Even buiten de stad bij een groot park met voetbalstadion was een complex touristico. Hier was nog een 7 persoonsbungalow vrij. Leuke gele kleur, niet duur (€ 37,50) en een zeer uitgebreid ontbijt.

Dag 40

Vandaag is de terugreis dan echt begonnen dit is weer een van de saaiere stukken, dus is er ook niet veel te melden. Tussen de middag lekker gegeten in Paso de Los Libres. Ook de auto laten wassen, dat gaat hier op de ouderwetse manier, wel met een hogedrukreiniger maar verder met de hand en een emmertje sop. De hele binnenkant wordt gestofzuigd en alles binnen in de auto wordt gepoetst. Een operatie van een uurtje voor twee man, de kosten hiervoor zijn € 3,75, dit vonden wij zo bespottelijk laag dat we maar € 15,00 gegeven hebben er zat van 5 weken vuil op, in en onder de auto. We slapen vannacht in een motel langs de weg midden op de pampa.

Dag 41

Terugreis naar Buenos Aires, aan alle goede dingen komt een einde. Dus ook aan deze vakantie, om op tijd terug te zijn gaan we op weg. Eerst naar Concordia, het centrum was niet gemakkelijk te vinden maar uiteindelijk waren er toch nog wel heel wat originele oude koloniale gebouwen. Vandaar richting Colon, waar je onderweg langs “Parque National El Palmar” komt. In dit park staan nog de originele palmen die in dit gedeelte van Argentinië voorkwamen, ook zijn er strandjes langs de rivier waar gevist en gebadderd werd, maar voor onze westerse normen was het water nogal vies. Het was er ook buitengewoon warm. De volgende stad op onze route was Colon, hier zijn we op zoek gegaan naar een hotel, al snel bleek dat in de hele stad geen kamer meer vrij was (in verband met de carnavalsoptocht) van het duurste hotel tot het kleinste hosteria alles vol! Dan maar verder naar de volgende plaats Conception del Uruguay, helaas hetzelfde verhaal, en het begon al wat later te worden. Waar wij de hele vakantie al grapjes over gemaakt hadden, nl. het slapen in de auto kwam nu gevaarlijk dichterbij. Het was ondertussen al donker geworden maar wij zijn toch nog naar een volgende plaats gereden, GualeGuaychu dit is niet uit te spreken. Daar aangekomen heeft Margot direct aan een inwoner gevraagd naar een hotel, het antwoord was “slaap maar in de auto alle hotels zijn vol”, op onze rit door de stad hebben wij nog bij twee hotels geïnformeerd en het bleek helaas waar te zijn, zodat we uiteindelijk een rustig plaatsje gezocht hebben om de nacht in de auto door te brengen.

Dag 42

Toch wel ongemakkelijk in een auto slapen, na een ontbijt in een wegrestaurant hebben wij besloten om de laatste nacht in La Plata door te gaan brengen. De weg hierheen blijkt nogal slecht, het is een betonweg maar door de regen van enkele jaren is op veel plaatsen de aarde onder de beton weggespoeld en de beton in stukken gebroken. Maar na enige tijd hobbelen zijn we dan toch in La Plata aangekomen, waar we natuurlijk direct op zoek naar een hotel zijn gegaan. Dit was al snel gevonden en ook beschikbaar, na een snelle lunch hebben we een lekker tukje gedaan. ’s Avonds hebben wij de stad bekeken met mooie gebouwen en ook een prachtige Cathedral.

Dag 43

Dat was het dan, op weg naar het vliegveld, auto inleveren en op weg naar huis.

Dit is het verslag van een prachtige vakantie in een schitterend mooi en veilig land. Wij hebben ons geen enkele keer onveilig gevoeld. De bevolking is behulpzaam en vriendelijk. Bijna overal vind je hotels of cabañas,

maar ook hosteria’s en hostals. Verder is de natuur onvergetelijk mooi, de steden zijn wat minder aantrekkelijk.

Als een van de lezers van dit verslag er over denkt om ook zo’n reis te gaan maken willen wij graag advies geven.

Tot slot hebben wij nu in de aanbieding wat reisgidsen en landkaarten.